Tersurat dan Tersirat

Kehidupan sentiasa dipenuhi hikmah. Terpulang kepada kita untuk melihat secara tersurat atau tersirat. "...tidakkah kamu berfikir?."

Wednesday, December 30, 2009

sAkit Laaa...~~

Apa yang ku fikir, itu yang aku tulis oleh Muim@Karuk
Tapi saya tak, Apa yang saya rasa, itu yang saya tulis oleh aMaL.

Pernah atau tidak anda berkeadaan begini :
  1. Nafas sesak dan terpaksa menghembus dan menarik nafas secara dalam2
  2. Jantung semacam diracik-racik menjadi ketulan2 kecil
  3. Badan berpeluh sejuk
  4. Kulit kepala panas je
  5. Tapak kaki berkeadaan sejuk
  6. Tiba-tiba berputus-asa
Kalau pernah, maksudnya anda sedang didengarkan oleh bisikan2 tajam dari makhluk yang sentiasa jeles dengan manusia. Siapa lagi kalau bukan syaitan yang direjam.

Samaada anda jeles,cemburu, dengki kemudian ditacap pula dengan rasa putus-asa itu, yang nyata semuanya berpunca dari bisikan makhluk itu.

Adakah anda tahu, memang makhluk ni jeles dengan kita? Semuanya bermula sejak Allah nak jadikan manusia ni khalifah di muka bumi. Dek rasa jeles yang membara seperti api itu, sampai sekarang manusia akan dibisik2 rasa itu.

Aduh, sememangnya saya sedang merasainya. Memang berkecai jantung dan rasa di hati. Aduh, sakit la. Namun, apakah sebab saya berasa begitu? Mesti ada asbabnya. Tak pe lah, tak perlu saya cerita kerana saya tahu memang itu takdirnya. Bukan bermakna saya berputus-asa, cuma saya sudah mengukur baju di badan sendiri dan perkara yang diimpi itu, tak mungkin menjadi kenyataan. Walaupun adanya elemen Mat Jenin dan Belalang dalam diri saya, tapi jika sampai ke bab2 seperti ini, saya tak mampu mengangkat idea Belalang bagi merealisasikan impian Mat Jenin. Ya, memang kecewa itu ada. Apa lagi yang mampu saya lakukan. Memang sudah takdirnya.

Aduh, sakit la.
Tolonglah terbang dari minda dan hatiku, wahai bayang2mu.
Jauhlah pergi dan usah meninggalkan sebarang kesan atau jejak di hati ku ini.

Adoi, saya sakit.
Perlu ubat untuk ubat sakit ini.
Tolong,,..tolong.. butuh ubat.
Perlukah membiarkannya ia sembuh sendiri?
Bak kata orang, biar masa mengubati segala..
Perlukah?

Untuk entah ke berapa kalinya pisang2 itu berbuah,
Ada yang ranum, ada yang jatuh busuk.
Tidaaak, pergilah..
Jangan ada lagi yang hanya singgah
dan pergi begitu sahaja.
Biar yang datang itu,
duduk dan berlabuh sauhnya di sini.

Dan saya sudah penat mengeluh.
Saban hari menunggu luka2 itu sembuh.
Hingga sampai berpeluh2 basah.

Dan seperkara lagi,
mampukah saya merealisasikan azam 1431H saya?
atau perlu ditangguh lagi hingga ke tahun 1432H
yang pada ketika itu sudah 24 tahun umur saya?

Tiada detik2 gembira atau khabar2 suci yang memanggil
Dan saya akan terus berdoa dan menanti saatnya...
w___w


No comments: