Tersurat dan Tersirat

Kehidupan sentiasa dipenuhi hikmah. Terpulang kepada kita untuk melihat secara tersurat atau tersirat. "...tidakkah kamu berfikir?."

Friday, December 18, 2009

pERMuLaAn tAhuN

Permulaan tahun baru 1431 H, alhamdulillah, permulaan yang baik. Semoga baik untuk sepanjang tahun. Banyak impian saya pada tahun ini. Semoga saya boleh menggapainya. Doa-doakan ya.

Tumpang kegembiraan seorang teman skewl rendah yang bernikah hari ini. Siapa sangka, dari dikena-kenakan oleh rakan, akhirnya mereka bersama. Jodohnya ada. Seperti kisahnya Azzam dan Anna dalam KCB. Bersiap di awal pagi, lagu OST Ketika Cinta Bertasbih berdendangan di telinga. Sepanjang perjalanan, walaupun sesat (huhuhh, dah lama tak ke rumahnya);
Bisikkan doaku dalam butiran tasbih, Ku panjatkan pintaku pada Maha Cinta.

Ketika khutbah nikah, saya pasang telinga dan dengar walaupun teman2 lain yang hadir, gamaknya berceloteh bercerita. Doanya, saya aminkan sepenuh hati. Semoga mereka berkekalan. -...Banyak dugaan di alam rumah tangga, kena banyakkan gurau-senda antara suami isteri. Macam Aishah dan Rasulullah yang berlumba-lumba... - begitulah sebahagian kata pengkhutbah nikah tadi.

Wah, dalam hati saya berdebar-debar menunggu selesainya akad nikah tersebut. Dan detik-detik pembatalan air sembahyang pun, saya rakam. Kebetulan kami (kwn2 skewl rendah), duduk betul2 di sebelah pelamin kecil itu. Gambar shoot pun, cantik punya. Saya rakamkan detik2 itu di video. Hehehe.Namun yang peliknya, pengantin perempuan kata : " tak rasa apa-apa " , bila ditanya tentang perasaan selepas bergelar isteri orang. Mungkin disimpan di hati.


Dalam kesibukan itu, tiba-tiba, saya terkesima dek kehadiran seseorang yang juga sibuk mengambil gambar. Eeiiih??~~....Tak tahu apa yang dirasa ketika itu. Yang saya ingat, suara orang-orang yang bercakap, tiba-tiba jadi senyap dan orang-orang lain tidak bergerak. Sepertinya masa berhenti saat saya melihat dirinya. Eeiiih??~~..Entah macam mana semua makhluk yang ada kembali bergerak pun, saya tak pasti. Dan saya terus merakam detik2 pembatalan air sembahyang itu. Dan saya tak nampak2 lagi orang itu selepas majlis.

Siapa, mengapa, apakah insan itu, tak apalah, biarlah rahsia. Tapi nanti kalau dah ada suami, mesti tak boleh rahsia2 kan? .. Udah le tu..


( Aifaa dan suaminya yang juga senior 1tahun skewl rendah )

[sebenarnye geram melihat banyak sekali bunga ros hidup menghiasi rumah pengantin]
p/s : tak pandai sangat mengedit gune gambo, tapi ini le final yr project sy

3 comments:

chentaMAYA said...

wah~ kawen sudah~

miNa said...

ha ah..alhmadulillah..kendurinye 3 jan nnt

Hamba Allah said...

alfu mabruk!!