Tersurat dan Tersirat

Kehidupan sentiasa dipenuhi hikmah. Terpulang kepada kita untuk melihat secara tersurat atau tersirat. "...tidakkah kamu berfikir?."

Wednesday, December 16, 2009

aKiBat - ba wau sin alif nun

Itulah, nasihat ibu bapa tak mahu di dengar. Mengeraskan kepala dan hati untuk pergi melepak serta berjalan-jalan seorang diri ke tempat yang menjadi tumpuan manusia yang ramai. Bak semut berebut gula. Dan juga seperti kambing keluar dari kandang tatkala pintu keretapi komuter dibuka. Seolah-olah, tin sardin yang tak seberapa sardinnya itu, memuntahkan sardin-sardin di dalamnya.

Dan saya bertemu seorang rakan lama. Mula-mula tak kenal dek ce
rmin matanya yang coklat dan besar itu menutup mata. Pabila ditanggalkan cermin mata itu, oh, manusia ini. Hanya mengingati namanya setelah dia menyebut namanya. Dia bersama teman lelakinya, kot. Ye la tu, tapi tak tanya pula.

Apabila melangkah masuk ke bangunan tersebut, bersama sardin-sardin yang lain, wah, ramainya manusia. Bertebaran di setiap inci bangunan. Lagi-lagi sedang cuti sekolah tapi ramai juga famili2 yang datang. Oh, Y.E.S - Year End Sale . Saya belum lagi mahu berbelanja. Maklumlah, banyak telah dihabiskan semasa di Korea. Jadi, jimat-jimatlah ye. Yang perlu je. Nanti, insyaAllah, yang disimpan itu boleh diguna untuk pelancongan seterusnya. Yeah~~!!~~

Sambung kembali. Tujuan asal ke tempat itu bukanlah semata-mata untuk melepak. Ada lah sedikit keperluan yang perlu dibeli. Shoulder rest dan juga hadiah untuk teman yang bakal bernikah itu. Simple sahaja hadiahnya, semoga bermanfaat.

Namun, ada kekesalan di hati ni. Tak dapatlah saya nak bendung lagi. Manusia yang ramai itu, ternyata yang muda-mudi datangnya berpasangan, seperti rakan lama itu. Saya sangat takut jadinya.

Andai la ketika itu, Tuhan mahu menunjukkan kekuasaan dan kebesaranNya lantaran Dia murka dengan hamba-hambaNya yang melakukan maksiat seperti umat-umat terdahulu, bukankah ketika itu saya juga kan menjadi mangsa?

Nauzubillah. Tanpa segan-silu dan lagaknya seperti sudah biasa, persentuhan antara bukan muhrim berlaku. Tangan memeluk dan mengusik-usik. Aduh, sakitnya mata. Hati pun terguris-guris. Betapa lah lemah iman di hati, hanya hati yang dapat menegah dan mulut beristighfar panjang. Mungkin mereka tak tahu atau lupa, yang tangan itu akan menjadi saksi ketika mulut dikunci kelak.


Bukankah elok, andai mereka mengikat dahulu hubungan mereka dengan lafaz nikah yang menghalalkan terus yang haram itu? Wah, selepas itu, berjalanlah berdating2. Tangan memeluk dan mengusik-usik. Barulah ok. Barulah boleh buat orang2 bujang seperti saya ni jeles. Sakit mata dan hati terguris-guris mahu cepat-cepat kahwin, menyahut sunnah nabi dan melakukan ibadah selanjutnya. Hehehe.
Sesungguhnya, saya memang benar-benar saya jeles dengan seorang kawan skewl rendah saya yang bakal bernikah 1 Muharram ini. Mana taknya, sudah halal bagi dia dan lelaki idamannya bersentuhan tanpa perlu takut dosa lagi. Malah, sentuhan itu, kalau tak silap, saya pernah membaca, sentuhan suami isteri itu adalah ibadah. Bukannya sentuhan semasa tunangan ataupun sebelum lafaz nikah itu didengar. Doa-doalah saya segera bertemu jodoh dengan zaujan solihan, yang menghampiri dan mengahwini saya, dan menjadi sahabat di dunia dan akhirat. Semoga teman2 (yang belum berkahwin) juga begitu.

No comments: