Tersurat dan Tersirat

Kehidupan sentiasa dipenuhi hikmah. Terpulang kepada kita untuk melihat secara tersurat atau tersirat. "...tidakkah kamu berfikir?."

Saturday, December 12, 2009

KCB sudah dihabiskan

Dah, kini baru saya faham dan mengerti mengapa ungkapan ketika cinta bertasbih itu dijadikan tajuk novel ini. Nak tahu mengapa dan kenapa? . Heh, maaflah. Pinta saya, biarlah anda yang membaca dan menterjemah karya Habiburrahman Elshirazy ini sendiri. Memang, ketika membaca episod pertama, saya seringkali tertanya-tanya, apa yang dimaksudkan dengan cinta yang bertasbih itu. Maklumlah, saya ini tidak pernah bercintan-cintun. Maka, apa maknanya cinta itu, saya tak tahu. Yang saya tahu, hanya tentang sayang-menyayangi. Kalau mahu dikupas erti cinta itu sendiri, saya tidak pandai. Namun, mungkin apa yang diungkap Anna Althafunnisa dalam novel ini yang dipetik dari puisi Rumi dalam Diwan Shamsi Tabriz,diterjemah oleh Abdul Hadi W.M- ada benarnya dan saya bersetuju.

Biarpun lidah sudah menghuraikan dengan jelas.
Rasanya tanpa lidah, cinta lebih jelas lagi.

Sementara pena begitu tergesa-gesa menuliskannya.

Kata-kata akan pecah berkeping-keping ketika sampai bab cinta.

Dalam menghuraikan cinta, akal terbaring tidak berdaya.

Bagaikan keldai terbaring dlm lumpur.

Cinta sendirilah yang menerangkan cinta dan percintaan.


Apapun, saya yakin. Suatu ketika nanti, bila tiba saatnya, saya, ya , dan juga anda yang masih belum memahami cinta, juga akan memahami apa itu cinta, seperti makhluk-makhluk ciptaan Tuhan yang sememangnya dicipta berpasang-pasangan. InsyaAllah wa biiznillah.

Saranan dari saya, bacalah cerita dalam novel ini sebab andai anda hanya menonton KCB ini, ada banyak benda yang anda terlepas. Benar, tadi saya ada menonton sedikit di Youtube filem KCB untuk episod 1. Penonton hanya disajikan dengan luaran pelakon2, tanpa mengetahui apa yang sedang dikhabarkan di hati mereka. Perkara ini membuatkan penonton bermain-main dengan imaginasi sendiri tentang apa sebenarnya yang dirasai oleh pelakon tersebut(itupun jika pelakonnya betul2 menghayati watak). Oleh itu, bacalah novelnya. Hehe.


Ketika belum lagi habis membaca, di bab yang kedua terakhir - Berkat Cincin Ibu- , saya sudah menjerit kecil di hati. Begitu tersentuh. Apatah lagi di bab akhir - Dan Cinta Pun Bertasbih - , tiada kata terungkap dek bibir, hati dan juga minda. Betapa benar ketentuan dan rancangan Ilahi terhadap hamba-hambaNya. Kalau sudah tertulis di Luh Mahfuz, memang Azzam untuk Anna ( dalam cerita ini) , maka, walau sejauh dan seliku mana pun perjalanan itu, mereka akan ketemu jua. Betapa besar kekuasaan dan kebijaksanaanNya dalam mengatur hidup hamba2Nya. Subhanallah.

Dan ternyata, seorang mukmin yang baik itu untuk seorang muslimah yang baik. Dan perlukah saya menjadi baik semata-mata untuk mendapat seseorang yang baik? Bukankah itu sudah tidak ikhlas namanya? Namun, itulah yang sedang difikirkan. Andai saja inginkan yang baik2 dan soleh, perlu diri ni menjadi baik dan solehah dulu. Tapi, kadang2 akal berfikir, bukankah andai yang baik itu perlu dia bersama yang tidak baik, bagi membimbing yang tidak baik itu? Hah, sekarang saya tak boleh berangan-angan dan bercita-cita tinggi.

Biarlah, walau makruh hukumnya, perlu saya lepaskan mukmin yang baik itu, untuk muslimah yang baik. Untuk saya menjadi muslimah yang baik akhlak dan terpuji sifatnya, amatlah jauh panggang dari api. Tak mungkin saya perlu mengimpikannya berterusan. Biarkanlah dia pergi dan berjalan di jalannya sendiri. Tak mungkin saya kan lalui jalan yang sama. Samalah juga diri ini seperti Furqan yang menjadi bekas suaminya Anna. Ataupun, Eliana yang menanti secara terang kasihnya Azzam. Wah, nampaknya, memang cerita ini betul-betul menguasai diri ini. Hah, saya harap untuk sementara sahaja. Namun, ilmu tambahan yang saya peroleh di dalamnya, kan saya semat dan gunakannya bila2 perlu.
Wallahu'alam


2 comments:

tough lady :) said...

lagu die pon bes..novel die tak berkesempatan bace lg..wuuu..nak bace nak bace..mst nangis..tisk tisk..

miNa said...

ha..nak bace ke?..kte bley pinjamkan..mau??