Tersurat dan Tersirat

Kehidupan sentiasa dipenuhi hikmah. Terpulang kepada kita untuk melihat secara tersurat atau tersirat. "...tidakkah kamu berfikir?."

Tuesday, December 1, 2009

hip0teSis aWaL

(gambar yg tiada kena-mengena dgn cerita)

Kalau diikutkan rasa hati, mahu sahaja saya menghabiskan bacaan novel Ketika Cinta Bertasbih (KCB) episod 1 ini sepenuhnya, sebelum berangkat ke Korea. Tapi, tidak boleh..Sudah dirancang, KCB episod 1 perlu dihabiskan sepanjang percutian di Korea dan episod 2 selepas pulang ke Malaysia yakni ketika menanti masuknya semester 6 kelak.

Maka, terpaksalah saya tahan-tahan dan disekat-sekat bacaannya. Papa pula bising melihat saya fokus kepada novel KCB. Katanya " Nanti Mina nak baca apa kat sane(Korea) nanti? kalau dah bace kat sini? " Hmm.. ye la. Saya mengaku kalah.


Bacaan saya sekarang, baru sahaja di peringkat pengenalan cerita ini gamaknya. Yakni, si penulis memperkenalkan watak-watak dalam cerita ini. Hmm, rata-rata watak yang ditimbulkan adalah bersebabkan cinta dan pernikahan. Ye la, tajuknya pun Ketika Cinta Bertasbih. Bermakna, watak-watak penting yang hadir adalah kerana adanya cinta yang timbul dalam hati mereka. Itu hipotesis awal saya tentang KCB ini. Penulis juga ada menceritakan suasananya atau environment cerita ini, iaitu di Mesir, Cairo, Alexanderia dan beberapa tempat di negara tanah kering itu. Dapat juga dibayangkan tempat itu. Saya lukis-lukiskan di minda saya. Hehe. Itu namanya berangan ~!~ ..


Saya yakin, andai ditonton KCB ini, rasanya tidak sama seperti membaca KCB. Erm, entahlah. Hanya pendapat dan hipotesis awal sahaja. Akan saya sudahkan bacaan dahulu dan andai ada kesempatan akan saya tonton ceritanya.


Sekarang ini perlu bergegas untuk persiapan dan persediaan terakhir ke bumi orang-orang bermata sepet itu.. hehehe .. selamatkan perjalanan kami ~.~

No comments: