Tersurat dan Tersirat

Kehidupan sentiasa dipenuhi hikmah. Terpulang kepada kita untuk melihat secara tersurat atau tersirat. "...tidakkah kamu berfikir?."

Saturday, December 5, 2009

bEbeLan bAngkiT dARi pEnAT

Baru 4-5 hari di negara orang bermata sepet ini, terasa sudah seminggu. Namun bila ditoleh ke belakang kembali, 4-5 hari yang dilalui rupa-rupanya sekejap je. Setelah melalui hari yang agak memenatkan,namun tetap saya hargai. Di sebalik penghargaan itu, ada juga sekelumit rasa terkilan kerana ada hajat yang tak dapat diperolehi. Biasalah tu, Tuhan mengajar ilmuNya kepada kita dalam pelbagai bentuk dan rupa. Terpulang kepada akal dan minda kita memikirkannya.

Bersyukur dengan nikmat yang dikurnia tak terhingga dikurnia Ilahi kerana masih punya kesempatan untuk meneruskan kehidupan di muka bumi-Nya yang makmur ini. Tour trip yang disertai tadi telah membuka mata saya tentang budaya suatu bangsa lain yang sebelum ini belum pernah saya berminat untuk mengetahuinya. Ya, mata terbuka setelah beberapa lama enggan terbuka luas. Walaupun sedikit sahaja yang sempat saya peroleh, tapi saya tetap menghargainya. Kunci yang sesuai telah dijumpai, maka bolehlah dibuka pintu itu. Haha, entah apa-apa ayatnya. Tidak mengapalah. Kebetulan diri telah berehat dari penat dan saya habisi dengan melawat blog-blog teman. Sebenarnya, sudah lama saya mencari hadis ini. Dan saya jumpanya di blog seorang teman. Semasa di sekolah dulu, pernah menghafal tentangnya, apalagi kalau bukan tentang kahwin.. Hehe..gatalkah saya ini??

Dari Abu Hurairah Radliyallaahu ‘anhu bahwa Nabi Shallallaahu ‘alaihi wa Sallam bersabda: “Perempuan itu dinikahi karena empat hal, iaitu: harta, keturunan, kecantikan, dan agamanya. Dapatkanlah wanita yang taat beragama, engkau akan berbahagia.”

Dan juga ungkapan ini, saya suka. I like --> Ukhuwwah Fisabilillah

No comments: