Tersurat dan Tersirat

Kehidupan sentiasa dipenuhi hikmah. Terpulang kepada kita untuk melihat secara tersurat atau tersirat. "...tidakkah kamu berfikir?."

Saturday, February 6, 2010

Saya Suka ...

Saja nak kongsi apa yang saya suka buat di waktu-waktu lapang. Belajar bermain alat muzik secara formal adalah impian saya sejak kecil. Entah umur berapa, tapi saya ingat situasinya di mana saya selalu meminta dari papa&mama untuk mempelajari piano. Di rumah ketika itu sudah punya piano ataupun keyboard kanak2 yg kecil saiznya tapi itu bukan saya punya. Itu adalah hadiah hari jadi kepada adik saya. Saya tidak pernah meminta alatan muzik, cuma meminta untuk pergi ke kelasnya sahaja. Permintaan saya untuk ke kelas muzik, tidak pernah tercapai sehinggalah saya besar ini dan punya wang simpanan sendiri.

Dan saya bertekad untuk menghadiri kelas violin, bukan piano sebab saya mahu tahu tentang violin. Ada seni tersembungi padanya. Jangan anda silap menghakimi saya. Tiada niat di hati untuk menjadi artis. Keinginan bermain muzik itu timbul kerana saya sangat percaya bahawa muzik boleh menggerakkan kedua-dua belah bahagian otak manusia. Atau mungkin pada diri saya ini sudah punya darah seninya. Entahlah, mungkin seni memasak yang ada pada arwah atuk atau seni muzik pada mama yang ketika mudanya bermain clarinet(kalau tak silap) tapi tak habis sebab berkahwin.

Yang penting, saya memang suka seni. Pernah menanam hasrat untuk ke kelas lukisan tapi tak kesampaian. Apa tah aral yang melintang. Saya pun tak ingat. Ketika itu semasa bersekolah di Bangi. Sangat menggemari pelajaran Pendidikan Seni. Waktu cuti sekolah atau hari minggu, pasti kertas lukisan menjadi mangsa contengan dan calitan warna atau lakaran pensel. Sampai sanggup membeli pelbagai jenis pensel : 2B, 3B,6B. Seperti potret2 manusia yang saya lukis ini.

Sebenarnya, potret lelaki ini adalah lukisan potret pertama saya. Ye lah, zaman muda remaja. Minat2, suka2 tu biasa la. Tapi, tak de lah cantik sangat potret2 ni. Saya melukis sebab saya punya rasa. Saya suka tengok dia ni sebab dia pendiam dan baik je. Haha, memang saya suka usha insan2 yang baik je. Entah apa2. Kali terakhir jumpa masa penyampaian sijil PMR di sekolah. Tu la kali terakhir. Sampai sekarang pun, tak tau khabar berita. Tak pe lah. Terima kasih kepada insan ini yang mewarnai alam remaja. Hahaha. Kelakar pulak rasanya.

p/s:Hidung dia bukan cam tu, lagi comel.
p/s:Tak bape reti lukis sangat potret sbnrnye.Lagi suke pemandangan n__n

2 comments:

Anonymous said...

salam...

wahh reti ke main piano?bestnyee T__T
berbakat neh..hehe boleh jadi pelukis, tinggal lagi nak asah.

gud luck!

miNa said...

wsalam..wahaha..maen gitu2 je..usahe tak abes..
xde berbakat manenye..dh karat, xbley asah~ hehe