Tersurat dan Tersirat

Kehidupan sentiasa dipenuhi hikmah. Terpulang kepada kita untuk melihat secara tersurat atau tersirat. "...tidakkah kamu berfikir?."

Monday, February 1, 2010

Gunting Rambut (1)

Awal-awal perkahwinan, memang la terasa indahnya. Nak pula duduk rumah sendiri, tak perlu tinggal di rumah mak atau mak mertua. Hidup berdua, nak buat apa-apa pun boleh. Si suami seorang arkitek muda berjaya yang membina rumah indah yang mereka diami sekarang ini. Si isteri pula, walaupun punya kelayakan degree sebagai engineer tetapi tetap merendah diri dengan kerjaya sebagai guru tadika. Penat ibu bapa, keluarga dan sahabat-handai membebel dengan kerjaya pilihannya itu, "tak sesuai langsung dengan ijazah, tak guna pun ijazahnya tu, rugi masa belajar, bla..bla..bla..". Biarlah, itu pilihannya.

Bahagia dan manisnya seperti madu segar diambil dari ladang. Nikmatnya Tuhan sahaja yang tahu. Si isteri bersyukur kerana mendapat seorang suami yang diidamkan selama ini. Membimbingnya solat berjemaah dan tadarus bersama. Al-fatihah sahaja boleh menyejukkan hati mak dan ayah si isteri ketika bulan puasa,berbuka dan solat maghrib bersama. Si suami merasakan, beliaulah lelaki paling bertuah kerana berjaya mengalahkan teman-temannya untuk menyunting gadis idaman semasa di kolej dahulu. Memang ego bunyinya, tapi ye lah. Gadis yang kini menjadi isterinya itu dahulu sangat disegani dan dihormati oleh teman-teman. Muslimah yang terjaga akhlak, budi dan agamanya. Ala-ala Anna Althafunnisa dalam KCB tapi kurang sikit. Hehehe..

Masuk hampir setahun perkahwinan, si isteri belum punya tanda-tanda untuk mendapat cahaya mata. Belum rezeki, itu ujur si isteri kepada suaminya. Acuh tak acuh sahaja si suami mengiyakan. Dek kerana ingin melupakan ke-frust-annya, saja disibukkan diri di pejabat. Pabila ditanya isteri, jawabnya
"Banyak kerja la. Got new project with tan sri. Tan Sri wants the plan to be submitted asp. Don't worry ye sayang. Nanti dah siap semua, kita gi dinner same ye. Special punye".
"Yela, promise tau"
, si isteri mengiyakan saja.
Ditunggunya juga dari minggu ke minggu sehinggalah dirinya berasa kebosanan dan hampir berputus-asa.

Di suatu hari minggu, ketika menonton movie di tv bersama-sama, si isteri yang sememangya muda dari si suami berkata
"Bang, oh bang. Ayang rasa cam nak potong je rambut ni. Dah panjang, rimas la.".
"Ha, potonglah. Nak abang teman gi salun ke?"
.
"Erm, tak naklah. Bosan la gunting rambut kat kedai tu. Orang yang gunting rambut tu serius je mase gunting. Hmm, abang tolong guntingkan boleh?"...


-to be continued - bersambung ...

No comments: