Tersurat dan Tersirat

Kehidupan sentiasa dipenuhi hikmah. Terpulang kepada kita untuk melihat secara tersurat atau tersirat. "...tidakkah kamu berfikir?."

Thursday, February 11, 2010

Di maLam pEkat dEngan pEManaSAn gLObaL


Di keheningan malam, anak bulan baru muncul di sebalik awan2 pekat. Suhu yang maha panas bahangnya ekoran hujan tak jadi, membuatkan segelintir insan masih tetap mencelikkan mata walaupun dipujuk2 mata supaya pejam sahaja.

Dan di kala ini juga, tentu saja masih ada insan2 yang mula hendak melelapkan mata dan tidak kisah tentang suhu pemanasan global kerana telah disorongkan kepadanya bantal yang empuk lagi berpeta2 sendiri.
2 insan yang punya otak, minda dan jasad yang sama pula , sedang berperang dengan dirinya sendiri...


Aku : Sekejap je..Please..


Mina : Hmm, ok.. Tapi lepas ni kene sambung balek buat project. Macam mane la nak siap. Tak pernah fokus. Buat kerja tu biarlah fokus. 1 perkara dalam 1 masa. Kau tu bukannya hebat sgt Java. Dah le tu, gne GUI plak. Totally in Java and GUI. Ingat tak ape yg ko dpt utk subjek Java mase 3rd sem dlu??

Aku: Mesti la ingat. Ye, aku tau aku bukan hebat. Kelas Dr Lily dlu, aku slalu ngantok. Ntah ape2. Mase tu aku leka siot. Ye la, UPM baru pasang U-Siput @ U-Spot. Aku leka, sampai tak blaja. Bukan pointer aku jatuh sebab aku aktif ngn aktiviti kolej. Tapi sebab aku leka ber___.

Mina: Ha, sedar pon dri. Ingat ko lupe. Habis tu, ko nak banana yg camtu berbuah lg skali ke?


Aku: Bagi aku, biar le pisang tu berbuah tapi aku je la yg kne make sure what kind of and how the banana will berbuah lg skali. Mane boleh aku tinggalkan alam virtual@maya. Tau2 je la, duduk kat bilik kat umah ni sorang2 buat keje. Senyap, sunyi. Tak de sape nak teman. Kalo dok kolej dlu, ade je roomate boleh borak2. So, kalo aku borak2 ym dgn member2, at least, tak de la sunyi sgt. Habes tu, nak buat camne? Ye tak?


Mina: Ha, tu la..Pandai buat alasan. Orang nak berjaya, takde nye bagi alasan2 yg pelbagai. Usaha tu penting. Sume masalah, tak de makne nye diceritekan kat kedai2 kopi. Orang berjaya, seimbang dan pandai mengawal EQ dan IQ. Bertindak secara rasional tanpa emosional. Udah le tu, ko kate nak skejap je kan? .. Dah, g sambong bwat keje. Ko yang kate nk membuahkan pisang tu skali lagi mengikut care ko. Smoge ko berjaye ^_^

No comments: