Tersurat dan Tersirat

Kehidupan sentiasa dipenuhi hikmah. Terpulang kepada kita untuk melihat secara tersurat atau tersirat. "...tidakkah kamu berfikir?."

Friday, February 26, 2010

Perlu Matang Dahulu

Persandingan di Klang Syed Rashidi dan Azrah

Tema kahwinnya oren gitu..Suka tengok member-member kahwin. Sweet couple. Ni barulah betul couple. Sah pulak tu. Tak salah pon pegang2, usik2. Tak siapa marah. Boleh buat pe je. Tak de mak bapak nak pening kepala ke manalah anak daranya menghilang, malam2 tak balik lagi. Atau ketua negara memikirkan masalah pembuangan bayi yang semakin hari semakin meningkat.

Kahwin akhirnya Syed. Dah la yang terawal dalam batch kami di SBPI Sabak Bernam, tempat yang sangat nostalgik untuk saya kenang-kenangkan. Yang saya perhatikan, teman-teman yang berkahwin awal ini, nampak dan jelas kematangannya dalam menguruskan samaada hal sendiri termasuk EQ dan IQ ataupun hal keluarga.

Maka, mereka yang jenis ini sungguhlah layak dan terpanggil-panggil jodoh padanya. Bukan seperti saya ini, sangatlah tidak matang. Lebih-lebih lagi soal EQ, saya sangat lemah. Oleh itu, jodoh, tidaklah memanggil-manggil saya untuk datang padanya. Betul tak?

Perlu menjadi matang dahulu, barulah boleh kahwin walaupun, ye lah, siapa yang tidak mahu kahwin awal? Hidup bahagia, tak perlu memeningkan kepala ibu bapa dan negara. Lagipun, mencari nafkah untuk diri sendiri pun tak reti, apatah lagi nanti nak beli susu anak dan belanja rumah tangga.

Disebabkan itu, perlulah saya bersabar dan sentiasa pegang pada janji-Nya. Jodoh pertemuan itu adalah milikNya.


2 comments:

Anonymous said...

betol3...kalo tgk gambo..cam besh je kawen..tp da pas kawen, hang telan la pahit manis..jd kene bersiap sedia..minda, bdn, MONEY$$$ dan paling penting AGAMA!

miNa said...

baek..biiznillah
nak yg AGAMA, diri sendri perlu diperbaiki supaya sama level dgn org yg ada AGAMAnya itu..
>_<
p/s:tules le name ke..email address ke, sng tau sape yg meng-comment n_n