Tersurat dan Tersirat

Kehidupan sentiasa dipenuhi hikmah. Terpulang kepada kita untuk melihat secara tersurat atau tersirat. "...tidakkah kamu berfikir?."

Friday, November 20, 2009

cuTi sEk0LaH daN cuTi kAhwiN


Musim cuti sekolah, musim orang kahwin. Teringat perihal abang saya dengan kegatalannya ingin berkahwin kira-kira 5 tahun yang lampau, pun bulan 12 ni juga menjadi pilihan. Siapa lagi yang buat hantaran kalau bukan saya dan mama yang bertungkus-lumus. Abang pulak, sibuk-sibuk miang. Baru saya tahu, macam tu rupenye orang gatal nak berkahwin. Mentang2 la dia yang sulung dan kahwin dulu. Tapi masa kak ngah, tak de la pulak gatalnya macam abang. Mungkin sebab dia lelaki kot. Baca message kat hp, senyum2 sorang2. Orang lain nak tengok handphone, tak bagi plak tu. Memang begitulah nampaknya. Jadi, anda jangan hairan dan terperanjat jika ada saudara lelaki anda yang menggetik-getik dan menggedik-gedik di saat menjelang hari perkahwinannya.

Sedang lepak-lepak menonton cerita seram di tv3, sambil baca-baca majalah MIDI, khas untuk wanita 40 tahun ke atas. Tapi saya baca jugak, peduli apa, saya butuh ilmu. Cerita tentang, anak2 nak kahwin, ibu bapa risau. Saya saja2 tanyakan kepada papa dan seperti biasa, 1 baris soalan ditanya, jawapannya adalah karangan 1 mukasurat. "Mesti la risau, kadang anak tak cukup duit. Abang ko dulu.. bla..bla..bla..nasib baik..bla..bla.." . Ini yang merisaukan saya ni, macam mana nanti bila saya nak kahwin nanti? Kena kumpul duit dari sekarang ni, tak kisah la bila saya nak kahwin. Tak payah la nanti nak menyusahkan papa dan mama.

Kebetulan ada kawan sekolah rendah saya yang bakal menikah 18 December ini dan majlisnya awal bulan 2010(xingat bulan berapa). Mana dia dapat duit nak buat kenduri? Dah la tak kerja lagi. Oh, tidak mengapa. Keluarganya dari orang berada. Punya ongkosnya. Wah, awal sungguh dia berkahwin. Baru 21 tahun dan pasangannya 22 tahun.

Ish, saya tak punya calon lagi ni. Dah la sudah nak habis belajar, tak dapat2 lagi. Tipulah saya andai tiada yang cuba mendekati tetapi yang datang itu tidak bersungguh. Seperti main-main sahaja, tidak serius. Dan diajaknya saya untuk berjumpa dengan menelefon, entah mana didapatnya no hp saya pun, tak saya ketahui. Tak mahulah saya, langsung tak saya kisah. Bukan saya sombong, saya tak mahu dipermain. Selepas itu, ada lagi. Cukup sifatnya pada mata saya tapi lagi sekali, tiada kesungguhan. Biasanya memang saya akan melihat sejauh mana kesungguhan seseorang itu dahulu. Kemudian, baru saya buat keputusan. Selepas itu, tiada yang bersungguh. Jadi bagaimana? Baguslah tu. Saya pun boleh fokus kepada pelajaran. Tiada komitmen terhadap mana2 hubungan.

Kadang-kadang terfikir, egokah saya ni? Ye la kot. Tu la takde siapa berani dekat. Hahaha. Padan muka saya. Habis tu, dah memang gini, camna nak buat lagi. Susahnya nak mencari pasangan yang telah ditulis untuk kita ni. Mungkin masanya belum tiba lagi kot. Harap-harap, tidaklah terlalu lewat saya kan ketemu dia nanti.

Kerja Tuhan Siapa Yang Tahu.
Dia tahu yang terbaik untuk setiap hambaNya.
Pinta dan teruskan berdoa.

No comments: