Tersurat dan Tersirat

Kehidupan sentiasa dipenuhi hikmah. Terpulang kepada kita untuk melihat secara tersurat atau tersirat. "...tidakkah kamu berfikir?."

Monday, November 16, 2009

aDa yG mENgGaMiT

Sepatutnya, tangan laju menaip proposal final year project. Banyak yang perlu dibetulkan. Perlu hantar esok tapi minda seolah-olah di-block oleh perkara-perkara lain yang mendesak. Sudahlah. Berkali saya buang dari kotak fikiran, semakin ia datang.

Teringat saya lambaian Ka'bah di tanah suci yang masih segar di ingatan walaupun sudah hampir 8 tahun saya tinggalkan. Masakan saya boleh lupa kerana ketika pandangan terakhir itu, terdetik di hati, bila lagi saya akan jejakkan kaki di situ. Sayu melihat, namun hati terpaksa merela pergi. Ketika itu, baru sahaja tingkaan 1, 13 tahun je. Masih tidak matang namun, bagaimana saya boleh merasai kesayuan itu, saya tidak pasti. Bulan lepas, kalau tidak silap. Emak saya berhasrat ingin mendaftar untuk kali kedua dan ayah saya menyuruh saya supaya daftar sekali. Ketika itu, tidak merasa apa. Betapa jahilnya saya. Namun, setelah difikir-fikir, ada baiknya. Tunggu giliran, pasti sahaja lama. Daftar sahajalah nanti, insyaAllah.


Pun begitu, banyak pengorbanan yang perlu dilakukan, mampukah saya berkorban? Ketika melawat makam Rasulullah, para pelawat menitiskan mata di hadapan makan baginda. Saya yang masih tidak matang dan sedikit ilmu ketika itu, menjadi pelik kerana ketika itu jugalah, bagai ada satu rasa rindu kepada Baginda, yang saya tak tahu bagaimana raut wajahnya. Biasanya, saya akan teringat-ingat di minda seseorang yang hanya saya pernah lihat wajahnya sahaja.

Tempat paling mustajab berdoa, sempat saya solat sunat walaupun ketika itu, saya solat sahaja tanpa sepenuh hati menghayati. Melawat di perkuburan Baqi, Masjid yang berkiblat dua (xingat nama), melihat dari jauh Gua Hira' (kalau tak silap). Semua nya kabur-kabur sahaja dalam ingatan. Tidak berapa saya ingat. Namun, ada 2 perkara yang saya kesal kerana tidak melakukannya ketika punya kesempatan itu. Pertama, mencium hajarul-aswad. Walhal ketika itu, mak dan adik saya sempat pergi dan ada ruang untuk saya ketika itu. Kedua, mendaki dan berdoa di Jabal Rahmah. Paling saya kesali diri ini kerana ketika itu saya mengikut kakak saya yang berkeras hati untuk tidak naik dan berdoa di tempat pertemuan Adam dan Hawa. Entah apa-apa yang saya fikirkan ketika itu. Walhal mak dan adik saya memanggil-manggil kami naik.

Ya Tuhan, maafkan hambaMu yang sombong dan kerek ini.
Sampai sekarang, setiapkali ternampak lambaian terakhir Ka'abah,
pasti sahaja Jabal Rahmah pun menggamit juga.
Entah bila kan pergi lagi ke sana.
Pasti saja Kau memberi yang terbaik untuk hambaMu.
Kuatkan hati dan iman untuk saya tempuhi dugaan yang Kau beri.
Tolonglah, bantu diriku agar terus berjalan di jalanMu yang lurus.

No comments: