Tersurat dan Tersirat

Kehidupan sentiasa dipenuhi hikmah. Terpulang kepada kita untuk melihat secara tersurat atau tersirat. "...tidakkah kamu berfikir?."

Tuesday, March 24, 2009

ceriTE kuMAN ..enTAh Apa2

Nak bercerite tentang satu kisah yang hanya difahami manusia yang merasa..

Di satu kawasan, telah ditempatkan banyak butiran pasir. Tak terkira banyaknya dan kawasan itu tak terkira luasnya. Butiran pasir itu ada banyak bentuk dan warna.
Ada sebutir pasir, warnanya agak kehijaun, agak kebiruan and the background colour is white. Ada juga tompok2 hitam yang makin banyak tumbuh hari demi hari dan seperti tompok hitam itu, jangka hayat butiran pasir itu juga semakin berkurang dan akhirnya akan menjadi debu yang bukan dirinya lagi.

Suatu hari, ada seekor kuman ataupun makhluk Tuhan yang sangat halus datang ke kawasan itu. Dari jauh, kelihatan singgah di setiap butiran pasir yang ada sambil dirinya membelek2 diri sendiri. Dari satu butiran, ke butiran yang lain si kuman berjalan, jam demi jam, minit demi minit masa berlalu, si kuman masih berjalan dan berlegar-legar di butiran2 itu.

"Entah apa yang dicari kuman tu eh? Kesian plak. Sume pasir2 ni buat x tau je. Eh, kuman tu berhenti la. Kenape eh? Penat agaknya. Tak pe la. Ape kate aku bukak je pintu pasir aku ni, mane la tau kuman tu saket ke,need help..auk tolong. lagi best. Lame xde pengunjung kat pasir aku ni."

Ternyata, memang kuman itu datang ke butiran pasir itu lalu dibelek2nya dan kadang2 ada juga kuman itu masuk ke rumah butiran pasir itu. Kuman tu, buat butiran pasir itu mcm rumahnya sendiri..Sehinggalah suatu hari, entah apa kena si kuman itu, ia pergi sahaja keluar dari pasir itu tanpa mengucapkan apa2. Apatah lagi ucapan terima kasih.

Maka, ditinggalkan lah butiran pasir itu sendiri. Maka menangis dan sedihlah si butiran pasir itu kerana merasakan dirinya diperkotak-katikkan dan diguna2kan sahaja. Hancur robeklah hati si butiran pasir lalu menutup kembali pintu butitan pasirnya itu agar tidak dpt dimasuki oleh mane2 kuman lag. Walau jauh di sudut rumah butiran pasir itu, masih terdapat ruang untk siapa shaja ingin masok.

No comments: