Tersurat dan Tersirat

Kehidupan sentiasa dipenuhi hikmah. Terpulang kepada kita untuk melihat secara tersurat atau tersirat. "...tidakkah kamu berfikir?."

Tuesday, December 9, 2008

Persamaan atau Kebetulan

Syam: Saya memang ske lagu2 ni. Mase kecik dulu saya maen2 certain instruments cam gitar ataupun keyboard tapi dgn kawan2 je. Tak penah la plak g blaja msok kelas. Bapak saya kate, kalo maen muzik ni, xde pekdah. Takkan la saya nak jadi penyanyi. Just suke2 je. Ntah la, kenapa la bapak saya tu tak paham. Maybe dia ade reason dia tersendri kot.

Ain: Saya mase kecik nak maen piano. Kalo g kedai2 yg ade instruments cam Yamaha ke, saya mesti g tekan2 piano. Mase dok kat umah lame dlu, kakak saya reti maen recorder. Dia ajar saya lagu sakura dgn lagu 4 seasons. Mase dah msok skewl rendah, saya reti la sket maen2. Tapi mase tu xde maen sangat sebab cikgu tak ajar. Cikgu ajar lagu2 je. Saya x pernah lupe name cikgu muzik saya : Cikgu Azura dgn Cikgu Azrai. Sekarang ni, saya reti maen keyboard sket2. Gitar pon sket2. Tapi sume tu blaja sendri.

Syam: Bagus la tu. Kita dua orang ske muzik tapi saya harap kita sama2 x lalai sampai tinggal fardhu yang 5 atau lupe iman yang 6. Kalau saya leka, saya harap awak boleh ingatkan saya. Dan kalau awak leka, saya boleh la ingatkan jugak.

Ain: InsyaAllah. Kita semua tak mahu alpa hanya kerana terlalu asyik dengan hiburan walhal hiburan itu adalah anugerah dari Allah untuk makhluknya yang berduka atau bagi mahkluk yang ingin mengembalikan paras tekanan kepada paras yang normal. Kita tak boleh lupa itu semua.

Syam : Betul tu.. Oh, ya. Saya ada beli novel baru. Tajuknya Tunggu Teduh Dulu. Faisal Tehrani yang tules. Nak bace?

Ain: La..Apsal tak cakap nak beli. Saya dah beli lame dah. Mase pesta buku yg lepas sbb saya sgt suke cerita ni even saya dah tau pon endingnya.Saya baca kat paper dlu2. Ade kluar kat utusan dlu.

Syam: Hah? Ye ke? Tak pe la. Saya tak bace lagi. Baru sket. Best ke?

Ain: Ha..Kalau nak tau, bace la. Jangan ingat betik mude tu tak sedap. Betik mude bley bwat jeruk. Daunnye bley buat ubat~. Dan ingat, kalau kita berteduh kat mane2, biarlah teduhan yang bgos. Tak kira la kite berteduh dari panas mentari ke hujan ke..Nanti mesti ade pelangi di akhirnya.

Syam: Eh...Awak cakap pe?..Owh..paham2.Psal Salsabila dalam cite tu kan? Xpe2..Nanti saya bace. Bleh join awak berfalsafah.

Ain: Bagus2. Kalau awak nak bace novel2 Faisal Tehrani yang laen, mintak je kat saya. Saya kumpul buku2 die.

Syam: Ish..Ape yg saya ske awak suke. Ape lagi yang saya suke awak suke?.. Awak ske teater tak?

Ain: Ske..Saya penah join satu crew. Next time nak join lg..Hehehe..

Syam: Suke jugak. Awak suke menari?

Ain: Ha, tu lagi saya ske. Saya bley berzapin sket2. Baru je blaja. Kalo bley nak furtherkn lagi zapin ni.

Syam: Heh, saya ske gak. Ske tgk je. Suke tgk tv?

Ain: Ske

Syam: Suke tgk cite antu?

Ain: Ske sgt. Pastu takot. Tak bley tdo.

Syam: Awak ske tolong orang x?

Ain: Bley la. Saya ni tolong orang yang memerlukan je.

Syam: Awak suke budak2?

Ain: Suke2! Saya senang dok ngn budak2. Ilang tensen.

Syam: Bgos la tu. Ape yang saya ske awak pon ske. Saya harap awak tak tipu saye.

Ain: Eh..Nak tipu saya. Kenape ni? Takut saya saje2 nak same ngan awk?. Tak la. Saya memang cam ni. Cam yang awk kenal saya la. Orang kate saya ni sombong, takut nak tegur saya. Entah la.. Diorang tak kenal saya lagi. Awk jgn risau la. Saya tak pandai menipu or membohong orang. Ape yang ade dalam ati saya ni, slalu terpancar kat muke. Mesti orang nampak. Saya tak pandai menyembunyikan rase ati ni. Ok?

Syam: I'm glad we have the similarity. Saya sgt harap satu hari nnt bile saya kawen, dapat bini yang saya bley bwat dia sahabat, bukan je sahabat kat dunia tapi kat akhirat. Nanti dia bley jd bidadari saya. Mesti kteorg bahagia sebab bley bwat things together coz we like the same things a lot.

Ain: Wah, jauh pk. Huhuhu. Bgos la tu. Hope awak akan jd future leader yg bgos n berjaye. Bley memimpin bini n anak2. Buat baek kat orang tua, fakir miskin, orang2 susah. Oh ye, awak gak kne pandai cari nafkah nk sara idop keluarge. Tapi kan, awak jgn lupe tau. Bukan segala-galanya bley jadi sempurna.

Syam: Maksudnye?

Ain : Ye la. Takkan diuji seseorang hamba itu jika dia tidak mampu menghadapinya. Tuhan akan menguji hamba-hambaNya sejauh mane kesabaran dan tahap iman seseorang hamba itu. Let say, kalau something happen to ur family or ur things etc , maybe Allah nk srow kte ingt balek kat Dia. Maybe kte alpa dan leka slame ni dgn nikmat2 idop.

Syam: Hrm..Betul tu. Mekasey sbb ingtkan saya. Kadang2 saya pon lupe gak mende2 ni. Kalau tensen, slalu je marah2. Patutnye saya kne ingtla, time kte susah ni la Allah nak kte ingt balek kat Dia. Betul tak?

Ain: Yup..Betul tu. Jangan lupe. Nanti kalau saya terlupe, awak ingtkan la saya balek. Saya ni pon makhluk Tuhan yang lemah. Ok la, disbbkan kelemahan saya, saya rase mengantuk la plak. Nak tdo ni. Hope to see u in other time. Esok saya ada hal, tak dpt nk borak2 ngan awak. Maybe lame nnt baru bley borak lagi. Ok, bye2. Au revoir!!..Salam..

Syam: Eh, jap. Nnti dlu. Awak nak g mane?....