Tersurat dan Tersirat

Kehidupan sentiasa dipenuhi hikmah. Terpulang kepada kita untuk melihat secara tersurat atau tersirat. "...tidakkah kamu berfikir?."

Monday, December 8, 2008

kETakutan..mUngKin~

Hah..korban!..aku korban ape tahun ni?.. huh x de pape .. normal life, maybe .. sbb sbnrnye aku agak janggal menceritekan ape yang sbnrnye terjadi terhdp idop aku ke satu hamparan yang boleh di bace oleh manusia sekalian alam .. td aku round2 blog orang laen .. hah, tu la sebabnye aku terpengaruh nak menceritekan kehidupan seharian aku secare direct kat blog ni.. sebab blog2 yang aku g jenjalan tengok tu sume cite secare direct ape yang jadi kat diorang..menarik kehidupan diorang..cam idop aku gak..Before this, i wrote bout my life but indirectly like kesempuranaan di teduhan, milo ais n etc..but..why? huh, should u know? There are things that must be the secretes..can not easily tell anyone meh~
Dan buat pertame kalinye, aku nak ceritekan la sket ape yang jadi mase raye korban ni. Ha, cerite cam ni bley di al-kisahkan sebab, hari raye korban selalunye xde secret2. Kalau nak dibandingkn dengan kehidupan kat tempat aku belajar tu...Wah,,, hari2 ade secret, I tak suke tau. Hari2 I rase macam2..Tu la yang menjadi secret I. Aiseyh, korang dah tau sket2 psal secret I la. Tak pe, tak tau byk pon~~

Ok, kite kembali ke penceritaan hari ini.. aku tak g tgk lembu jatuh tatkala diri lembu2 itu menanti nyawanya di ambil Tuhan. Lembu2 itu pasrah kerana walaupun mereka sakit, mereka dijanjikan tempat yang terbaik untuk mereka yang terkorban.. Aku tak berani, aku takut lembu tu mengamuk dan secare jujurnye, aku geli tengok darah yang banyak..apsal aku geli?.. entah sejak aku meninggalkan bidang biologi dlm idop ni, aku makin tak mampu melihat objek2 berair,berbintik2 ..entah .. kembang tekak aku..
Hanya duduk di rumah melayan Muhammad Afiq Iman yang sekarang ini semakin meningkat umurnya.. dan aku seperti biase menjadi guru tadika sementare .. kami telah bermain chiak-chiak iaitu satu permainan main tumbuk2 angin sambil disertakan dengan fire ultraman .. fire!! chiak-chiak!! Sementare itu, babah kepada budak kici ini tadi memasang tempat sangkut langsir pada sliding door yang baru dibina hasil daripada renovation rumah asal emakku ini.. kami bermain di kawasan rumah baru ini.. oleh kerana, masih tiada perabot, suara kami berpantul-pantulan dan bergema-gema di serata rumah baru itu.. sangat gembire bermain dengannya.
Selepas bermain, aku rase aku patut ajar Afiq sesuatu.. kte orang duduk di depan umah lame dan aku ternmpk payung.. Umbrella!! .. This is my umbrella .. Lalala.. Yes!! Afiq ikut ape aku cakap.. hari ni Afiq belajar perkataan umbrella.. aku makin suke dgn pekerjaan guru tadika sementare ini..
Huargh~~..sampai masenye rehat.. aku baring2 kat karpet pink depan tv.. sambil aku mengambil book to read .. jatuh!~..jatuh~!..

Humpty Dumpty sat on the wall,
Humpty Dumpty had a great fall,
All the king's horses and all the king's men,
Couldn't put Humpty together again.
Afiq pon ikot aku baring2, sambil buku nursery rhymes di angkat tinggi.. buku yang besar aku pegang, Afiq pegang buku kecik .. pon buku nursery rhymes gak..
Rock-a-bye baby,
On the tree top,
When the wind blows,
The cradle will rock,
When the bough breaks,
The cradle will fall,
Down will come baby,
Cradle and all!
Shhhh~..Afiq meletakkan jarinye ke mulut menyuruh aku senyap sebab lukisan baby dlm cradle tengah tdo kat dlm buku nursery rhymes tu.. lame2 dia tido kat dlm boyan ..
Kesian Afiq, hr ni, selame aku menjadi guru tadika sementare, dia banyak jatuh .. terhantuk kat slidig door la.. langgar sane-sini .. Tadi dia kne g klinik sebab telinge die bernanah.. kesian .. hingus tak ilang2 .. tdo dia slalu x lena .. susah la pulak akak aku tu.. mak kpd Afiq iaitu Kngah, tgh la plak mengandung, ntah bape bulan..raye cine kang kot baru bersalin .. Afiq plak ngengade sket.. asyik2 nak dukong .. bapak die plak, slalu keje malam ..
Takut la plak nanti.. bile dah kawen kang, ade anak cam Kngah.. kalo anak 1org, x pe lagi .. dh ramai kang, takut x terurus plak~ .. hrm.. xpe .. yakin bley!! mesti bley punye .. nnt bukan aku je sorang jage anak2 tu, laki aku bley tlong jage .. jage same2 ek~ .. baru best~.. cuti skewl, bley jenjln.. amek cuti, kalo keje .. aih,..rase malas plak nak keje kalo dh ad anak nnt .. kalo jd housewife, baru la bgos, ye x? bley jage anak spenohnye .. cam jiran aku skang ni, anak dia baru 4 tahun dh bley bace malay subtitled kat tv .. impressed aku .. tp tgk lah nanti.. ape kate my future leader .. ade eloknye keje, ade duet sendri.. xyah la asyik mintak kat laki je .. nyusahkan laki je plak nnt~ huhuhu.. entah~.. aku x rase plak nk jd housewife..eh, entah.. hehehe.. x abes pk lagi .. hMMm.. just harap aku dpat..
  • abeskan blaja then sambong bwat master n then phd ..
  • ade keje .. bley bg duet tiap2 bulan kat mama n papa ..
  • ade simpanan ntok bli kete n umah n keperluan sket2..
  • kawen n ade famili..
  • duet g Mekah .. (still remember the last view of Ka'abah)

~ INSYAALLAH .. BIIZNILLAH .. BERUSAHE!! ~