Tersurat dan Tersirat

Kehidupan sentiasa dipenuhi hikmah. Terpulang kepada kita untuk melihat secara tersurat atau tersirat. "...tidakkah kamu berfikir?."

Tuesday, June 14, 2011

Tak Kahwin-kahwin Lagi


Dah 12 rejab .. 1432 Hijrah.. Saya lahir 2 Syawal 1408 Hijrah. Raya nanti, umur dah meningkat tapi perangai tak matang-matang lagi. Mana taknya, dah habis belajar bukan nak kerja. Belajar lagi pula tu.

Jadi, terpaksalah saya menunggu lagi 3 tahun ~ .. Hmm, menjadi andartu la nampaknya. Kawan-kawan dah mula nak bina masjid, arkitek dah siapkan pelan masjid. Tinggal nak dapat green light je nak mulakan binaan.

Ye lah, beruntung mereka. Ni nak mencari arkiteknya pun tak jumpa-jumpa. Sampai terkentut-kentut mencarinya. Hahahaha..Istilah saya pinjam dari tubelawak.com. [dari siang tadi dok membace entri kat tubelawak.com .. yang kureng asam + lawak .. take it positive beb~]

Sedangkan baru masuk semester 1 B.Sc Architecture ni pun, saya dah mula hilang semangat nak belajar. Ada je yang tak kena. Dengan suasananya yang mencabar iman. Rasa cam setiap hari semakin banyak je maksiat berleluasa kat tempat yang saya belajar tu.

Patutlah Tuhan mengizinkan saya merasa apa yang diinginkan setelah saya agak cukup ilmunya, setelah ada pengalaman. Ya Allah, aku tak tahu ni. Mana satu jalan yang perlu aku lalui. Aku tak kuat jalan sendiri.

Teman-teman di tempat itu, bagi saya adalah sangat tidak membantu. Maaflah, saya tidak mampu berbohong. Mereka sendiri masih muda remaja dan senang saja terikut-ikutkan kata nafsu.

Andai diikut lubuk hati yang berkata-kata ini, memang saya berhenti saja dari belajar dan kerja sahaja berdasarkan kelulusan yang lepas. Namun, banyak yang difikirkan. Sekiranya habis belajar nanti, umur dah lewat 20-an. Laku lagi ke? Ada ke adam yang sanggup menunggu?

Mak saya kata, kalau mahu kahwin masa tengah belajar ni, kahwin je lah. Aduh, fenin bila fikir soal kahwin ni. Takut tak kahwin je nnt. Hahaha...

Aaahh~ Saya bingung memikirkan masalah yang saya timbulkan sendiri. Cita-cita saya terlalu banyak , tinggi dan mengasyikkan.

orgkecil : sendri carik pasal~ sendri tanggung laa

No comments: