Tersurat dan Tersirat

Kehidupan sentiasa dipenuhi hikmah. Terpulang kepada kita untuk melihat secara tersurat atau tersirat. "...tidakkah kamu berfikir?."

Monday, February 28, 2011

Hiburan Yang Perlu Makna

Sebelum memaksimumkan diri supaya terus melangkah dengan lebih laju, ada perhentian yang diwujudkan. Pastinya kisah kehidupan di tempat baru yang pelbagai ini. Saya memerhati setiap tingkah laku manusia yang kebanyakan baru hendak menjengah dunia baru. Samaada terkejut atau diri sendiri ini yang terkejut dengan suasana baru ini. Ya, itulah asababnya saya hanya mendiam dan memerhati sahaja mereka. Hiburan-hiburan yang mereka sajikan atau persembahkan, terlalu kosong untuk saya. Tiada moral of the story, tiada nilai dan kosong. Yang ada hanyalah bunyi kelentongan tin-tin kosong. Sepenunhya dunia semata.

Saya rindu, saya rindukan pengertian dalam setiap perbuatan dan langkah. Saya sentiasa butuh pentunjuk dan bimbingan dalam perjalanan yang entah bila kan tamat ini. Kesibukan saya mengejar cita-cita, meresahkan jiwa yang kadang leka. Dunia ini, fana sahaja. Mengapa dalam setiap langkah itu tiada nilai dan makna?

Bimbingan dalam setiap jalan yang dipilih, hanya yang benar dari Tuhan Yang Satu. Dia menentukan apakan jadi kepada diri ini. Bila fikir tentang masa depan yang entahkan jadi entahkan tidak, jiwa kadang celaru dan buntu. Jika difikir tentang cita-cita yang sentiasa mengasyikkan, memang masyuk. Semua tinggi melangit, sedalam lautan. Jika difikir tentang kehidupan berkeluarga, diri sendiri sentiasa saja lemah dan lesu. Langsung hilang gigih. Seronok dan gembira mendengar khutbah nikah di masjid, pabila sang imam mengusik si pengantin baru. Katanya, setiap perbuatan sepanjang alam rumah tangga itu adalah ibadah. Mengemas rumah, memasak untuk suami. Semakin besar perut suami, semakin banyak ibadah yang dibuat. [hehehe, comel pulak kate2 juru nikah tu..]

Aiseyh,, sekarang suasana sudah tidak sedamai mana. Mulut-mulut lebah sudah mula menguasai ruang yang saya duduk damai tadi. Setakat ini, saya perlu berhenti. Namun saya perlu tanamkan pada diri, setiap hiburan itu perlu punya makna.

No comments: