Tersurat dan Tersirat

Kehidupan sentiasa dipenuhi hikmah. Terpulang kepada kita untuk melihat secara tersurat atau tersirat. "...tidakkah kamu berfikir?."

Thursday, March 3, 2011

Sakit Hati

Sungguh banyak entri tentang rasa kebelakangan ni. Ye la, macam-macam rasa tu yang membuatkan hidup yang sementara ni rasa menarik. Ye ke?

Kalau gunung berapi itu diam dan memendam dalam tempoh yang lama, lambat-laun akan meletus juga. Aduh, lagi putus asa datang. Sakit hati bila hasil kerja tidak dihormati. Tidak mengapa andai membenci atau tidak suka hasil kerja saya. Kritik la sebanyak mana pun, saya boleh terima. Tapi jangan tidak menghormati. Macam mana kamu hendak dihormati andai kamu tidak menghormati orang lain. Memang menjengkelkan.

Maaf, saya tidak boleh untuk tidak merasa. SAYA MANUSIA BIASA, SAYA ORANG KECIL. Saya masih tak cukup ilmu untuk berbicara dengan kamu. Kerana saya sangat menghormati orang yang punya ilmu. Jangan sampai rasa hormat itu saya buang dan bertukar menjadi rasa loya dan menjengkelkan, jijik. Ya, kamu patut rasa bersyukur kerana peluang yang ada di depan matamu sangat banyak dan terbentang luas. Ya, kamu adalah golongan terpilih. Maka, janganlah kamu menjadi bongkak dan angkuh dengan kedudukan kamu sekarang ni. Nikmat yang Tuhan beri boleh diambil bila-bila sahaja.

Memang, saya beremosi ketika ini. Andai boleh saya sebutkan sahaja apa yang terbuku di hati ni, pasti kelam-kabut dunia kamu sebab kamu yang membenarkan diri kamu memakan cili yang pedas itu. Namun, saya sabarkan hati yang sedang amarah, saya renjiskan air-air kesabaran pada api yang marak itu. Banyak dah saya renjis dan semburkan. Namun sampai bila renjisan dan semburan itu mampu mengawal marakan api benci dan menyampah itu?~

orgkecil : sangat loya, muak, menyampah, jijik, kotor


No comments: