Tersurat dan Tersirat

Kehidupan sentiasa dipenuhi hikmah. Terpulang kepada kita untuk melihat secara tersurat atau tersirat. "...tidakkah kamu berfikir?."

Sunday, January 2, 2011

Jatuh Cinta Hanya Sekali

Mula-mula sekali, bila entry tentang kehidupan ni, yang penting, mesti gelak dulu. HAHAHAHAHA :D ..

Ok, let the stories begin,,

Memang betul rasanya bila orang kata : Jatuh Cinta Hanya Sekali. Minggu orentasi di UiTM hari tu, tak se-menarik masa di UPM. Mungkin sudah biasa di UPM, hidup lebih teratur dan berdisiplin semasa minggu orentasi. Di UiTM, agak tidak berdisiplin dan tak berapa semangat. Sebenarnya, faktor umur turut menyumbang ke arah ke-tidak-semangat-an tersebut. Biasa la kan kalau IPTA, minggu orentasinya mesti ada cheers kan? Tau-tau je la, bila dah cheer2 tu, kalau kolej yang semua perempuan, kena gedik. Kalau kolej yang semua lelaki, kena la yang gagah-gagah (kononnye). Boleh pula goda-goda cheers..Aduh, astaghfirullah.


Itu baru cheers, belum bab persembahan. Di UPM dulu, Malam Tunas Budaya(MTB) menjadi ukuran pelajar-pelajar baru. Di UiTM, mungkin sebab baru, jadi persembahan agak kurang sikit la. Saya ni memang suka buat persembahan masa di UPM dulu. Agak gemar suka teater atau lakonan yang punya makna. Jadi, di UiTM hari tu, saya pun mula nak mengorak langkah menawarkan diri untuk buat persembahan. Fuuhh~ .. Alhamdulillah, tergerak hati saya untuk menarik diri. Betapalah saya agak terpana dengan tahap 'tuuutt'nya. Tak boleh komen secara terperinci, bahaya. Memang persembahan itu baik. Cuma saya tak boleh nak bayangkan diri kalau saya yang perlu berada di pentas itu. No way man.

Kasihan saya tengok. Orang-orang Melayu, termasuk saya sendiri, sudah terlalu terpengaruh dengan hiburan. Memang sangat berjaya perang saraf yang telah dilancarkan pengikut anti-islam sejak lama dahulu. Bila baca akhbar, sambutan tahun baru, pelajar IPT antara yang ditangkap khalwat dan ada yang bersekedudukan di malam sambutan awal tahun baru. Dan mesti anda semua tahu, yang ditangkap itu adalah di satu lokasi yang mana ramai penduduknya adalah melayu Islam dan di kawasan ramai pelajar bumiputra.

Saya jadi takut. Takut terpengaruh. Saya jadi gelabah pada malam persembahan tersebut. Saya menjadi yang teramat malu. Di UPM dulu, tidaklah terlalu malu sangat begini. Itulah, sudah saya katakan tadi, faktor umur dan juga pengalaman yang saya ada sebelum ini, memang menghalang saya dari terus hanyut di tempat baru.

Ya Allah,, jauhkanlah aku dari segala maksiat di tempat itu. Aku hadir ke tempat itu dengan tujuan memang untuk belajar dan mengejar untuk mencapai dan menggenggam impianku.

Baiklah, seterusnya. Cerita-cerita orang yang sedang menuju ke arah pembinaan masjid idaman mereka. Ramailah teman-teman saya yang menikah, berkahwin, berkenduri dan bertunang di bulan disember 2010 yang lalu, mahupun 1.11.11 semalam. Sedang mereka asyik membina masjid, saya masih lagi terkapai-kapai mencari arkiteknya. Haha, saya gelakkan diri sendiri kerana masih tidak dapat mencari yang sesuai. Malulah saya kepada teman-teman baru yang saya jumpa di tempat belajar yang baru ini. Walaupun mereka lagi muda remaja dari saya, tapi mereka sudah punya buah hati dan bercinta-cintun dengan bersungguh-sungguh mengikut pengamatan saya lah.

Saya harap mereka dapat mengekalkan tahap hubungan mereka itu. Biar terus menjadi suci dan jauh dari maksiat. Eh, ye ke? Bukan bila dah bercinta begitu, asyik melekat dengan telefon, bergayut sebelum tidur dalam gelap dan ber-sayang ber-honey2 dalam message, bukan itu sudah kira maksiat ke? Bagi saya itu sudah masuk ke kancahnya, sudah menghampiri zina. Astaghfirullah.

Ha, baru saya ingat, kenapa saya takut untuk mengadakan hubungan sebegitu dengan mana-mana lelaki. Saya takut saya akan hanyut dalam perasaan dan terlalu teringat-ingatkan lelaki itu melebihi ingatan saya pada Tuhan yang memberikan rasa cinta itu. Wallahualam. Saya harap mereka akan cepat-cepat mengikat hubungan mereka supaya menjadi lebih halal dan diberkati.

Andai nanti saya ditakdirkan bercintan-cintun, biarlah jatuh cinta yang hanya sekali dan lelaki itulah yang menjadi yang pertama dan terakhir. Dan dia jatuh cinta denganku bukanlah kerana dunia semata.

orgkecil : sangat takut dan malu untuk menghampiri zina

3 comments:

anatiasyran said...

mina, jaga diri baik2 kat sana. ingat Allah selalu. orang kata kat sana, dugaan jahiliyahnya lebih dahsyat dari tempat2 lain.
(ingatan untuk diri aku jugak)

jangan risau weyh, kalau kau takde calon, bila2 masa je abang boleh tolong carikkan :p

beLL said...

wahh amal smbg blaja lg ye? nice nice. rinduuu zmn blaja. huhuu

all the besttt :)

miNa said...

lalati: ha ah..bygkan budak2 mude yg ramei kat fakulti tu..tau2 je la bdak2 mude camne kan..

bell: ha ah..belajar lgi..thanks