Tersurat dan Tersirat

Kehidupan sentiasa dipenuhi hikmah. Terpulang kepada kita untuk melihat secara tersurat atau tersirat. "...tidakkah kamu berfikir?."

Monday, January 31, 2011

Keterujaan Sebuah Perjalanan

Ketika ini angin bertiup kencang dan hari-hari cuti yang dilalui seperti berada di England(kurang sikit) kerana musim sejuk sudah sampai ke Malaysia!~ [cit, poyoss jerh]

Mari kite bercerita tentang trip pertama saya semasa belajar di tempat baru ini. Mula-mula sepatutnya pergi bersama-sama rakan yang lain, namun sebab masuk kelas lewat seminggu, saya terpaksa pergi sendiri dan memilih lokasinya Putrajaya [je dan dekat dengan rumah dan semestinya balik rumah]. Saya melawat dengan agak terperinci Masjid Besi dan Perbadanan Putrajaya. Yang masjid itu, pergi bersama mak saya yang ternyata sangat teruja sebagaimana saya sendiri teruja melihat senibina yang terlakar indah.

Ciptaan manusia saja dah begini terpegun, bukankah Allah yang memberi idea, inspirasi dan ilham kepada manusia. Itu baru sedikit ilmuNya yang diberi. Subhanallah.

Tapikan, masjid itu menggunakan hampir 60 tan besi namun itu bukan ukuran.

Yang menjadi ukuran, biarlah amalannya yang 60 tan. Wallahualam.


Yang Perbadanan Putrajaya tu pun sama je. Tugasan saya adalah menyelidiki bangunan berdasarkan salah satu keyword yang diberi oleh En Hailane(pensyarah subjek design).

Dan saya memilih domino, yang entah apa saya pun tak faham sangat. Yang saya tahu, domino itu pizza dan juga permainan yang masa kecil-kecil dulu main.

Baru la tahu, domino itu juga ada pada bangunan, terutama bahagian tingkap dan pintu. Oooo~..

budak2 1 group gi round Klang

Itu baru trip untuk subjek Design 1 dan ada lagi trip minggu lepas untuk subjek Design Drawing 1 (ala-ala technical drawing),, nak tahu ke mana? Ke Klang (je) .

Pakcik yang kata : "jangan guna-gunakan gambar sy"

Tapi kan nak kongsi sesuatu, saya tak tahu kenapa saya sangat teruja di hari kejadian, walhal Klang je. Dulu-dulu pun pergi sebab melawat abang dan kakak di KISAS.

masjid baru di Klang

Rupa-rupanya memang jodoh saya dengan Masjid Sultan Suleiman yang dulu-dulu saya main-main naik lif dengan adik saya. Tak sangka. Kalau dulu masjid ini dilihat dari kacamata seorang kanak-kanak, sekarang pandangan sudah berubah[mentang2 la tengah blaja architecture].

Pakcik masjid dan lagi seorang rakannya yang mengatakan: "Bercintalah dengan Allah kerana Dia yang memberi rasa cinta itu"

Memang, saya seronok belajar di UiTM ini, bukan keranaUiTM itu sentiasa di hati [maaf, tak de sape bleh rampas takhta UPM di jantung ni], sebabnya, saya belajar course yang saya suka. Ya, memang banyak kerjanya. Tiap-tiap hari ada kelas, tiap-tiap hari ada kerja. Tidur pun ala-ala kadar tapi sebab saya suka belajar benda-benda ni semua, saya macam tak kisah, malah kalau terjaga tengah-tengah malam, terus ter-ber-semangat untuk membuat kerja-kerja yang tak siap lagi.

Cuma, saya takut nanti bila suka bertukar jemu. Sayang bertukar benci. Semangat bertukar putus-asa. Kawan bertukar musuh. Aduh, saya takut. Kerana saya ini orang kecil yang lemah hati dan imannya. Seperti lembiknya batang lalang yang membiarkan dirinya ditiup angin kencang, ke sana-sini.

orgkecil: setiap perjalanan punya hikmah andai seseorang hamba itu berfikir


3 comments:

hazirahamzah said...

berusaha! :)

miNa said...

hoho...insyaAllah

anatiasyran said...

chaiyok mina!

salah satu ciri2 org berakal:
sentiasa mengingati Allah tak kira sedang baring, berdiri, atau duduk dan dia berjalan melihat penciptaan langit dan bumi. so, tak kira apa yang kita nampak dan apa yang kita kagumi, kita seharusnya kembalikan semuanya kepada pencipta :)

n i know that insyaallah you're doing the same thing :)
doa banyak2 so that Dia mengekalkan semangat itu untuk terus mencapai cita2 itu..