Tersurat dan Tersirat

Kehidupan sentiasa dipenuhi hikmah. Terpulang kepada kita untuk melihat secara tersurat atau tersirat. "...tidakkah kamu berfikir?."

Wednesday, November 10, 2010

Mencari&Memilih

Janji dan kata senang diungkap. Perbuatan dan amalannya susah.
Hoho, saya telah berusaha untuk menulis, namun ada sekatan di saat minda ligat berputar.

Tidak mengapa. Sekurang-kurangnya, tulislah. Sejujurnya, saya masih mencari identiti ataupun tema untuk blog ni. Masih tercari-cari. Mencari dan mencari segalanya.

Itulah, manusia, terlalu mencari kesempurnaan. Cari punya cari, tak jumpa pun. Padahal, ada saja di depan mata. Tidak perasan, itu alasan biasa.

Atau ada juga alasannya;
"Kenalah cari yang sesuai. Tengok-tengok dulu. Buat koleksi. Nanti boleh la pilih yang terbaik dari koleksi. "

Ala, macam kita(yang perempuan, huh, sayalah tu) nak beli baju.
Pergi kedai A, tengok-tengok mana yang berkenan, pilih harga yang terbaik, pattern dan corak baju yang unik, tak de orang lain pakai.
Pergi kedai B pun sama dan kedai-kedai seterusnya. Dan akhirnya, mata melilau ter-rambang mata. [Haa, kan dan menyusahkan diri..Padan muka].

Itu kalau pilih baju atau barang-barang, boleh dibeli bila-bila masa sahaja. Kalau memilih orang/manusia, bagaimana? Bolehkah dibuat koleksi dulu, kemudian baru pilih antara mereka?.

Hah! Melepas le jawabnye. Boleh la dikatakan seperti baju yang berjenama(original) yang dijual dengan potongan harga yang sangat mampu dibeli oleh setiap lapisan masyarakat. Dah jumpa, tapi disebabkan nak harga yang lebih murah(konon-kononnya) di kedai lain, akhirnya dibeli oleh orang lain.

Itulah, mana ada satu benda atau manusia atau makhluk yang sesempurna Allah? Manusia itu ada kurangnya. Dalam kita memilih sesuatu atau seseorang walhal kerja sekalipun, ingatlah, tidak perlu terlalu memilih. Kita hanya Orang Kecil.

Sesuatu ketetapan itu adalah milik Yang Maha Sempurna..Wallahualam ...

p/s: tulisan ini ditujukan kepada mahkluk-makhluk yang sedang mencari-cari sesuatu atau seseorang.

No comments: