Tersurat dan Tersirat

Kehidupan sentiasa dipenuhi hikmah. Terpulang kepada kita untuk melihat secara tersurat atau tersirat. "...tidakkah kamu berfikir?."

Wednesday, January 6, 2010

pEcaH, rEMuk, rEnyUk..apAkAh ?

Ada lagi yang pecah. Setiap minggu pecah. Masuk kali ni, tak yang ke entah berapa kali pecahnya. Pecah, macam pasu bunga yang diletak di tepi tingkap dan jatuh tiba-tiba entah sebab apa. Jatuhnya pula bukan di atas rumput yang tebal tetapi di atas simen keras. Lagi teruk jika pasu itu menimpa seorang manusia yang lalu di bawahnya. Alahai, malang sungguh tak berbau. Bolehkah pasu tu digunakan semula? Dah la dah banyak kali pecah.

Dan bertambah teruk, apabila menjadi remuk. Remuk, macam kereta yang terlibat dengan kemalangan yang dasyat. Bayangkanlah, andai ada mangsa yang terkorban kerana tersepit di dalam kereta. Bolehkah diperbaiki kereta itu? Dah la banyak kali accident.

Dan remuk seperti kertas yang.., eh kertas renyuk lah. Ha, lebih kurang begtu la. Dah tu, kertas yang renyuk itu pula, bukanlah kertas yang nipis. Cuba anda bayangkan, kalau kertas yang nipis, tak tebal. Apabila direnyukkan, tengok hasil renyukannya. Dan bandingkan hasil renyukan kerta yang tebal seperti kad manila. Mana lagi hodoh renyukannya? Yang saya tahu, kertas yang tebal itu. Renyukan yang memburukkan lagi kertas tersebut. Bolehkah diguna lagi kertas tu? Bukan baik guna yang baru je?

Semua gara-gara 1 pernyataan dan situasi yang dinyatakan dan terjadi. Oh, perlukah itu semua? Rasanya tak perlu kot. Apakah niat saya sebenarnya di sini? Tak tahu lah. Cuma nak menyatakan apa yang ingin dikatakan. Mengarut dan terus mengarut. Merapu dan terus merapu. Andai anda pandai berfalsafah atau berkias-kias dalam berbahasa dan berkata-kata, tentu sahaja anda faham apa itu pecah, remuk dan renyuk .. n__n

No comments: