Tersurat dan Tersirat

Kehidupan sentiasa dipenuhi hikmah. Terpulang kepada kita untuk melihat secara tersurat atau tersirat. "...tidakkah kamu berfikir?."

Wednesday, September 21, 2011

Gelodak Kepala


Satu perjalanan yang panjang, perlu dilalui oleh makhluk yang bergelar insan. Ruang-ruang waktu yang membataskan setiap perbuatan. Dan berbezanya setiap insan itu adalah kerana imannya. Tapi itu hanya Tuhan yang pandang. Insan-insan itu memandang setiap mereka melalui kaca mata dan dunia semata. Ya, saya juga begitu.

Manusia itu tercipta lemah namun untuk menjadi kuat bergantung kepada individu dan izin dariNya. Saya bukan seorang ilmuan agama untuk menceritakan tentang kejadian manusia dan suratannya. Cukuplah untuk mengetahui bahawa manusia itu asalnya tanah yang kita pijak-pijak sekarang ini.

Manusia itu sama saja sifatnya. Pelupa. Manusia itu, keji sikapnya. Aduh, bergelodak kepala. Berputar-putar mata melihat perangai dan sikap. Ye lah, manusia itu berbeza-beza sifatnya. Andai sama saja, tak best pula.

Diri ini, hanya kecil di mata dunia. Tidak terperasan dek manusia lain. Wujud pun, macam tak wujud. Mati pun, macam tak mati. Macam butiran habuk yang ditiup angin lalu.

No comments: