Tersurat dan Tersirat

Kehidupan sentiasa dipenuhi hikmah. Terpulang kepada kita untuk melihat secara tersurat atau tersirat. "...tidakkah kamu berfikir?."

Monday, July 4, 2011

Tidur Tak Lena

Ini lah masalahnya bila anda membenarkan blog anda diterokai oleh pengguna search engine google. Entah siapa-siapa yang datang melawat sambil-sambil meninggalkan link yang entah apa-apa. Baik berhati-hati, tak perlu terpedaya. Phishings and zombies kang jadinya.

Baiklah, kelmarin (sabtu) saya melawat mak cik di Melaka. Disebabkan naik kereta auto, saya menawarkan diri untuk menjadi pemandu. Hahaha. Pergi dan balik. Tak tahu apa mimpi. Misi berjaya.

Tapi malam tu, saya tak boleh tidur. Mungkin penat sangat. Eh, tak mungkin. Rasa-rasanya kenapa?

Kebetulan sejak beberapa hari lepas, saya semakin banyak makan seolah-olah tak kenyang-kenyang, walhal sudah dibaca doa makan dengan bersungguh-sungguh.

Herm,, mesti pernah dengar orang cakap : mandi tak basah, tidur tak lena, makan tak kenyang, kan?

Sindrom tu kot. Sebab malam tu, honestly, terbayang-bayang je figure seorang adam ni. Haish, bahaya ni. Sebab masalahnya, nak kata ada apa-apa, tak mungkin. Memang member2 je.

Aish,,memang hampeh kan? Tak sukanya!! ..

Oh ye, dalam perjalanan balik ke rumah dari Melaka tu, bapak saya ada mengatakan tentang ujian-ujian yang perlu dihadapi oleh bakal pakwe [ heh??~] saya. Katanya, budak lelaki itu perlu diuji dahulu. Hahahaha. Makin susah la saya nak mencari yang sesuai.

Ah, tapi apa salahnya. Kalau kaum adam mahukan criteria tertentu untuk bakal isteri mereka seperti mesti pandai memasak, menghormati orang tua, lemah-lembut dan sopan-santun, apa salahnya kalau saya sebagai kaum hawa juga menenetukan criteria atau syarat-syarat tertentu untuk bakal suami nanti. Kan?

Kan nanti yang ingin dibina adalah sebuah masjid. Mencari arkitek yang pandai merancang dan melaksanakan pembinaan itu sudah pasti. Selain itu, saya sebagai pembantu arkitek [ doakan cita-cita ini tercapai], perlu juga pandai menguruskan kerja-kerja di tapak pembinaan. Perlu juga dihiasi dengan interior design yang terbaik [ walaupun keputusan exam bagi subjek design dan juga construction sangat teruk,,,mana boleh putus asa~ ]

Pilihlah selagi boleh pilih. Jangan jadi cam Delilah ni..

Lirik kat sini


No comments: