Tersurat dan Tersirat

Kehidupan sentiasa dipenuhi hikmah. Terpulang kepada kita untuk melihat secara tersurat atau tersirat. "...tidakkah kamu berfikir?."

Thursday, December 2, 2010

Tanya Sama Tuhan

Betullah kata mereka yang berilmu bahawa, sekiranya kita berjauhan dari Tuhan maka hidup kita akan terumbang-ambing macam kapal dalam ribut. Sejujurnya, saya seringkali hilang arah tuju, namun, tidaklah terlalu jauh kerana Tuhan masih sayangkan orang kecil ini. Setiap yang berlaku itu bukanlah kebetulan tetapi telah ditetapkan. Kerana itulah setiap yang berlaku punya sebab dan hikmahnya.

"Buatlah solat istikharah" pesan seseorang kepada saya. Ya, akhirnya saya bersujud malu kepada Tuhan kerana selama 22 tahun mengejar cita-cita dan membuat pilihan, sekali pun saya tidak pernah bertanya kepada Tuhan dengan istikharah. Hanya berpandu kepada akal yang dicampuri emosi.

Selepas melaksanakan istikharah, kitab suci paling agung saya buka. Patutlah gelisah sering menghantui sebulan 2 ini. Kitab ajaib ini, tidak dibaca dan diselak saban hari. "Oh, dulu berhenti, dah habis satu surah. Mula surah baru la ni" .. Surah Al-Isra' dibaca, berserta dengan maknanya sekali. Nah, Tuhan menjawab segala perbicaraan saya.

1. Tentang tawaran-tawaran interview, bekerja dan tawaran mengejar impian yang saya dapat [alhamdulillah].

"...Kami berikan bantuan dari kemurahan Tuhanmu. Dan kemurahan Tuhanmu tidak dapat dihalangi "- ayat 20

2. Apabila merasakan diri ini agak mudah mendapat tawaran bekerja berbekalkan keputusan yang agak baik.

" Dan janganlah kamu berjalan di muka bumi ini dengan sombong, kerana sesungguhnya kamu sekali-kali tidak dapat menembusi bumi dan sekali-kali kamu tidak akan sampai setinggi-tinggi gunung. " -ayat 37

3. Tentang kealpaan saya yang agak lama tidak membuka kitab ajaib dari Tuhan(Al-Quran)

" Dan sesungguhnya dalam Al-Quran ini kami telah mengulangi (peringatan2), agar mereka selalu ingat..." -ayat 41

Sebelum membaca ayat yang seterusnya, tergerak hati saya untuk membaca makna ayat ke-36 surah Al-Isra' ini

" Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesunguhnya, pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggung jawabnya."

Adakah berbekalkan ayat ke-36 itu, adakah saya akan memilih untuk bekerja berbanding pilihan untuk belajar mengejar impian? Hmm, saya belum pasti.

Perlu lebih banyak bertanya dan berbicara dengan Tuhan, sebab, sebenarnya, Dia lebih tahu masa depan kita. Samaada jalan yang bakal kita lalu esok ni, baik atau tidak untuk kita. Lagipun, Dia yang tulis segala-galanya tentang kita. Kan? kan?

Ha, kan semuanya punya jawapan. Bukak je kitab ajaib kita tu. Semua ada kat dalam tu.


No comments: