Tersurat dan Tersirat

Kehidupan sentiasa dipenuhi hikmah. Terpulang kepada kita untuk melihat secara tersurat atau tersirat. "...tidakkah kamu berfikir?."

Thursday, May 19, 2011

Monolog HariJadi

utk siapa2 yang tak tau, monolog tu maksudnya cakap2 dalam hati sendiri..

Owh..macam ni caranya nak susun presentation board. Owh, macam ni maksudnya kalau nak render cantik. Owh, macam ni la kalau nak masukkan orang dalam 1 design space. Owh,, macam ni.Owh, macam tu. Memang terbukak bijik mata lepas review budak2 BSc. Archi UiTM. Dah tu, saya bandingkan dengan saya punya. Oh, patut lah tak dapat markah banyak, sikit je. Tu pun nyawa-nyawa ayam dan ikan. Alhamdulillah la, daripada gagal. So, sem depan, saya dah tau nak buat camne..insyaAllah..

Semalam, makan kek hari jadi. Dah makin tua hari demi hari. HAhaha..Tapi perangai macam budak-budak lagi. Dah tu, belajar dengan kawan-kawan yang lagi muda. Kadang-kadang rasa rendah diri jugak. Ye lah, dah tua baru nak belajar.

Sampai budak-budak ni kata : "Kenapa tak kerja je? Boleh la bagi duit kat parents. Dah stabil kewangan, baru la buat apa yang suka" .....hONESTLY, saya agak sakit hati bila mereka kata macam tu. Tak tau lah saya niat mereka ni apa. Sebab kita mana boleh percaya orang sangat. Sepatutnya, naikkanlah semangat. Tapi itulah apa yang saya rasa bila mula-mula mereka cakap macam tu. Saya tak tipu.

Bila fikir 2 kali, memanglah betul apa diorang cakap. Tapi rasanya saya dah jawab pertanyaan mereka masa awal-awal dulu. Mungkin mereka tak faham, sebabnya mereka bukan saya dan perlukah saya menyatakan secara detail semata-mata nak puaskan keinginan untuk mereka tahu? Haih, tolonglah faham. Saya tak suka orang mempersoalkan tindakan saya sedangkan saya dah bagitahu elok-elok awal2 dulu. Sekarang ni, tolonglah faham...Betul, saya tak tipu...

Semalam juga mak saya tanya : "dah ada pakwe? " .. Saya jawab : "Tak de" sambil menggelengkan kepala dan mencebik mulut.

Mama tanya lagi " Nak yang macam mana? Yang masuk usrah? Boleh abang carikan" ..
Saya jawab lagi tapi kali ni dalam hati " Ala, org2 yg camni mane ade pandang2 pompuan. Cakap ngn pompuan pon tak. Diorg jage pergaulan" ..
Tapi yang terkeluar kat mulut " Susah la nak carik. Kawan-kawan kat UiTM tu sumenye budak2 lagi. Nak carik yang senior pon, perangai same je cam budak2 "
dan saya sambung sendiri dalam hati " Yang tak solat pon ade je. Kan papa dah kata, kalau untuk aku, kena ada ujian dulu. Kena dengar fatihah nye betul tak"

Kelmarin, ada seorang kawan perempuan tanya : " Memang dari kecik suka yang Islamic eh?"
Saya jawab : "Entah lah, tu la yang berkenan kat hati. Yang hensem2 ke comel2 ke, tu semua skejap je melekat kat ati. Pastu terus ilang".. Kebetulan masa tu memang tengah sesi borak2 perempuan. Pun buat saya berfikir - Ha'ah kan?~ .. mungkin fitrah taste saya macam tu.



Jadi kesimpulannya, Alhamdulillah saya masih diberi ruang untuk idop. Alhamdulillah, cukup harta benda untuk saya hidup. Alhamdulillah, sepanjang 23tahun ni, walaupun saya tak pernah punya kekasih hati ataupun pakwe ataupun berkapel-kapel macam budak-budak zaman sekarang ni, saya masih punya keluarga yang sakinah. Mereka kekuatan saya. Kasih-sayang saya, saya tumpahkan kepada anak-anak akak dan abang saya yang saya dah anggap mereka macam anak sendiri. Terutama bila menidurkan si kecil Abdul Haq dan mengajar Hazim, Abdul Haseeb atau Afiq Iman membaca buku. Atau mengusik-usik Aman Fikri. Alhamdulillah.

Walaupun saya agak gusar tentang arkitek yang bakal membina masjid dengan saya nanti, saya yakin dengan Allah. Dia nak ajar saya menghargai dan belajar hal-hal rumah tangga dengan melihat rumah tangga abang dan akak saya, sebelum saya berjaya membinanya kelak. Dan Allah nak beritahu saya supaya sentiasa bergantung harap dan ingat Dia selalu. Kalau memang tak ada pun arkiteknya nanti, pemberian dariNya saja, insyaAllah cukup untuk saya bina sebuah masjid. Kan saya sedang belajar architecture... ^__^

orgkecil : tak larat nak jawab bile org tanye psal kawen ..hmm~

No comments: