Tersurat dan Tersirat

Kehidupan sentiasa dipenuhi hikmah. Terpulang kepada kita untuk melihat secara tersurat atau tersirat. "...tidakkah kamu berfikir?."

Thursday, May 6, 2010

Perangkap Perasaan


Insan
: " Saya tak boleh lupakan awak "

Saya : " Ala, apa susah. Delete je memory tu. Tak pon, format je terus."
Insan : " Yang lama tak sama dengan yang baru. Lama saya cari dulu. Lepas pindah darjah 5 sampailah form 2"
Saya : " Barangkali yang kamu suka itu tidak baik untukmu . Kitakan member2 lama . ^_^ . Yang lepas tu sudah la"
Insan : " Memang saya tak boleh lupa. Bagi la no telefon "
Saya : " Tak boleh "

Ni saya nak cerita. Dialog di atas yang berlaku di YM saya dalam 2 bulan yang lepas, ketika saya sedang sibuk final exam. Insan tersebut adalah teman sekolah rendah dahulu kala yang saya jumpa kembali di facebook. Oleh sebab lama tak bertanya khabar, saya memberi mail address dengan tiada sebarang niat lain melainkan atas dasar teman.

Tak sangka, jauh panggang dari api. Boleh pula insan itu cuba menangkapkan jiwangnya kepada saya. Nak menyesal pun tak boleh. Memanglah, semasa muda kanak-kanak dahulu, mana tahu apa-apa. Suka hati je suka-suka orang tu, suka orang ni. Sungguh kelakar bila teringat betapa jiwangnya insan itu sehingga sanggup menjadikan 2 pupu saya sebagai orang tengah, dan tak semena-mena kena gosip dengan jiran-jiran. Adoi, geli usus perutku. Dah tu, siap hantar kad raya jiwang(of course) dengan bunga-bunga. Yang paling tak tahan, hantar gambar.

Jujur, kad-kad tersebut masih ada dalam simpanan. Heheha. Bukan apa, memang saya suka menyimpan barang-barang lama untuk dikenang sebab saya percaya kalau tiada yang lama, mana boleh ada yang baru. Banyak juga barang-barang kenangan selama saya hidup yg dah nak hampir 22 tahun ni, masih lagi disimpan di bwah katil. Tak sanggup nak buang. Entah bila nak buang pun tak tau.

Ok, sambung balik. Pabila insan tu kata dia lama tunggu saya, saya menjadi agak kagum. Ada jugak orang yang minat kat saya yang tak seberapa ni. Hidung, of course la tak mancung. Pipi, ada la tersorong-sorong sikit. Hehehe. Tapi tu bukan alasan saya untuk terima dia.

Yang menjadi masalah besarnya ialah insan itu sudah berkahwin, ada isteri. Isterinya pula, berhidung mancung, wajah bak purnama di malam terang. Ada hati pula nak bermain-main kayu entah berapa dengan saya??!! .. NO WAY MAN .. I can't make other woman cry because of me. I know how does it feel. It hurts when other woman 'hijack' your love ones, especially she's your best friend(konon-kononnya).

Jadi, saya meng-hide-kan diri saya dari insan itu. I'm not a destroyer. Please lah, though he's still trying to get my phone no, i keep telling no. Muktamad.

Ni, saya cerita bukan sebab apa. Cuma saya heran la. Memang lelaki macam tu ke? Takkan lupa cinta/suka2 pertama(konon2) dan masih mengejarnya walaupun sudah berumah tangga. Samalah macam Dani dalam cerita Adamaya di TV3 tu. Takkan lah penulis cerita saja-saja reka cerita. Mesti berdasarkan apa yang berlaku dalam masyarakat. Beberapa hari lepas pun, saya dengar di radio, perempuan itu menceritakan suaminya yang mengejar bekas kekasih lama. Eh, apa ni ?!!

Mesti gara-gara si syaitan2 dan sekutunya laknatullah. Nak menghancurkan anak-anak adam, dengan memberikan angan-agan indah nan kosong

Syaitan itu memberikan janji-janji kepada mereka
dan membangkitkan ANGAN-ANGAN KOSONG pada mereka,

padahal syaitan itu tidak menjanjikan kepada mereka selain dari tipu belaka.
An - Nisa' 120


Perkara inilah yang membimbangkan saya. Saya sangat takut untuk membabitkan diri dengan perasaan kasih-sayang berlainan jantina. Syaitan itu selalu saja memanipulasi perasaan saya.

Ya Allah, tolonglah hambaMu ini.
Jauhkanlah aku dari terjebak dengan perangkap perasaan
oleh makhluk-makhluk yang Engkau benci itu..




No comments: