Tersurat dan Tersirat

Kehidupan sentiasa dipenuhi hikmah. Terpulang kepada kita untuk melihat secara tersurat atau tersirat. "...tidakkah kamu berfikir?."

Friday, March 5, 2010

Tanah Liat yG Tertekan atau Ditekan

AMARAN!!
Emotional & Long Entry

DaRe t0 rEad

1. Jodoh dengan dr/puan/tuan
Baru habis present proposal and progress project, takkan rasa lega kot. Tolong lah, tu baru sikit. Banyak lagi yg kena buat. Sedang dalam Java 2D API, explore punye explore tiba-tiba ter-mengetahui Java Advanced Image punye API pun kena guna jugak. Sakit kepalo den ni. Bayangkanlah, saya bukan Image Processing(IP) student, ditugaskan untuk membuat projek IP yang memerlukan saya untuk mempelajari dan menelaah segala macam IP library. Ye, memang saya yang pilih tajuk ini. Bidang projek ini sebenarnya ditentukan oleh supervisor saya. Teringat saya ketika usaha-usaha mencari supervisor untuk SAK4999 ni. Semua lecturers yg saya pergi, katanya kuota dah penuh. Padahal ketika itu ada yang baru 2 orang. Semua makhluk2 Tuhan ni, tak nak menjadikan supervisor saya yang sekarang ni sebagai supervisor mereka. Tau sebab apa? Ni lah, tekanan atau boleh dikatakan natijahnya yang saya hadapi sekarang ni, perlu buat IP tool guna Java. Mereka kata, "Susah wooo..Kena belajar lagi". Dan ketika itu, saya memberanikan diri meng-assign-kan diri ini kepada lecturer tersebut yang menjadi supervisor saya sekarang ni. Beberapa hari kemudian, saya mendapat tahu lecturers yg tak mahu menjadikan diri mereka supervisor kepada saya, telah menambah kuota dan menerima makhluk2 Tuhan yang lain. Saya terkesima dan tipulah andai tak tercuit hati ni. Saya ingat lagi kata2 beberapa lecturers "Saya ada ramai student bawah saya ni. Cubalah cari lecturer lain. Saya pun ada kerja lain kena buat". "Dah, saya dah cari semua lecturers, dah penuh. Tu saya mintak kat dr/puan/tuan ni", saya cakap. Dr/puan/tuan senyum je. Saya pujuk2 dan tenangkan hati yang tercuit dengan mengatakan, sudah jodoh saya dengan supervisor saya sekarang ni.

2. Kehendak+Keperluan = Duit
Bolehkah manusia zaman sekarang ni hidup tanpa duit? Hari-hari pakai duit. Beli barang samaada keperluan atau kehendak, semua guna duit. Masa ni lah baru terfikir nak cari duit. Terkapai-kapai merentasi lautan kontangan duit. Nak kata kontang, taklah kontang, tapi jumlah yg diperlukan ini sangatlah besar untuk satu jangka masa yang singkat. Ish, mane den nak carik duet ni? Kalau kerja sekarang ni pun, tak sempat kumpul duit. Walaupun ada kawan-kawan yang dah agak berduit gara-gara melaksanakan perniagaan ala-ala MLM, mengajak saya join mereka, tapi perlu ke saya join. Sumber yang tak diketahui, entah siapa kepalanya etc...Malas nak berbicara tentang perniagaan2 atas angin ni...Ish, duit~.. I need money urgently!!...

3. Road That Taken
Pernah anda baca atau belajar poem 'The Road Not Taken' by Robert Frost.

Two roads diverged in a yellow wood,
And sorry I could not travel both
And be one traveler, long I stood
And looked down one as far as I could
To where it bent in the undergrowth;

Then took the other, as just as fair
And having perhaps the better claim,
Because it was grassy and wanted wear;
Though as for that, the passing there
Had worn them really about the same,

And both that morning equally lay
In leaves no step had trodden black
Oh, I kept the first for another day!
Yet knowing how way leads on to way,
I doubted if I should ever come back.

I shall be telling this with a sigh
Somewhere ages and ages hence:
two roads diverged in a wood, and I --
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.

There's a road that i really wanted to take but i took another road. I thought i will never think about the road that not taken, but it haunted me after several years I left it behind. And it's calling me for each day of my life.
How could it be? . And you know what, maybe I'll be like this Robert Frost, took the one less traveled by but yet, I will still make the difference which I'll take the next junction to go to the road that was not taken before. What ever is going to happen in the future, let it be. I can't stand 'the haunting' anymore just because I didn't do something that I really wanted to do. And of course, everything happened for reason because we never know God's works.

haa..kan dah bagi amaran, entry ni panjang dan emosional..bukan saya tak bagitau

No comments: